13.2.2014

Viking Linen osinkopolitiikka / tilikausi 2013



Harvinaisen hyvää huomenta - tänä aamuna!

Aamujen aamua! - Legendaarista Niilo Tarvajärveä lainataksemme.

Viking Linelta odotettu päätös viime vuodelta maksettavasta osingosta.

Viisikymmentä senttiä osakkeelta! Tämähän on mahtavaa! Pelasti päivän!


Kurssikin nousi samalla mukavat 2,78 prossaa. Jeeee!

Olisikohan tämä nyt vihdoin Viikkarin suhteen käännekohta? Varustamoyhtiön tulos heikkeni kesän 2011 jälkeen yhtäjaksoisesti kahdeksan neljänneksen ajan. Viime kesän jälkeen on nyt pari neljännestä ajettu jo voitolla.



Viking Line on nimittäin salkussa merkittävä possa. Noilla dividendeillähän sitä elää puolisentoista viikkoa!

Tässä ehti jo välillä huolestuakin, kun osingot edelliseltä tilikaudelta jäivät kokonaan väliin -  viime keväänä tuli ainoastaan lahjakortti uudelle Viking Gracelle. Että muodostuuko nollaosingosta pysyvämpikin käytäntö?

No, ilmeisesti tuo uusi Grace on saatu nyt jo niin hyvin sisäänajettua, että osakkeenomistajiakin voi taas muistaa....

-

Osinkokeväästä näyttää muodostuvan muutenkin mainio. Yllättävän hyvä!

Kymppi miljardia egeä olisi jaossa!

Tosin moni talousviisas on kirjoittanut, että yritysten tulosparannukset tulevat erilaisista säästötoimenpiteista - eivät varsinaisesta "orgaanisesta kasvusta". 

Kustannusleikkauksia, kustannusleikkauksia!

Moni firma jakaa reippaitakin osinkoja, kun investointisuunnitelmia ei ole.

Tämä on huolestuttavaa. Hyvin huolestuttavaa. 

Se ainakin on varmaa, ettei asiaintila kerro yritysten luottamuksesta Suomen talouteen. 

Tais siis... Paitsi sen, ettei sitä ole.  

Mitäpä sitä siis... tuotekehittelemään... 



Kevään iso kysymysmerkki on tietenkin Noksun osinko.

Firman kassassa lojuu miljardeja Microsoft -kaupan masseja.

Olisihan se erikoista, jos nyt ei muutamaa sataa miltsiä liikenisi meille osakkaillekin.

Monen laihan vuoden jälkeen.

 

Niin, ja Helsinki - Tallinna  -välin Viking XPRS sai juuri joku viikko sitten uuden, pääosin eestiläisen miehistön. Lippukin vaihtui eteläisen naapurimaan väreihin. 

Tuosta kertyy miljoonaluokan säästö vuositasolla.

Veljeskansan edustajilla on sitäpaitsi aivan eri luokkaa oleva työmotivaatio kuin suomalaisilla. Eestiläiselle tuollainen työpaikka on lottovoittoon verrattava onnenpotku.

Finnair on kai sitten seuraavana vuorossa, mitä huippukalliin suomalaisen työvoiman  käytön lopettamiseen tulee.

Finskilläkin todennäköisesti pannaan henkilöstökulujen suhteen Iso Remmi päälle - on pakko. Viime vuoden lopun tappiomiljuunat huomioon ottaen...



Se vaan vähän harmittaa Viikkarin suhteen, kun tilikausi on nykyään kalenterivuosi.

Ennen ei ollut, ja yhtiökokous pidettiin helmikuussa, jolloin on aina muutakin asiaa Maarianhaminaan. Kevätaurinkoiseen Maarianhaminaan.

Nuo olivat mukavia tilaisuuksia - etenkin tarjoilujen puolesta. 

Tätä nykyä Viikkari pitää yhtiökokouksen yleensä huhtikuussa, jolloin tulee tavallisesti oltua Lapissa.

Täällä manner -Suomessa yhtä hyvää tarjoilua löytyy korkeintaan jostakin Lännen Tehtailta (nyk. Apetit). Mutta hehän laittavatkin omia tuotteitaan pöytään.

Oolannissa tosin Rederi Ab Eckerö  pistää vielä Viikkaristakin paremmaksi: Salaatit, Stallhagen -bisse ("Slow Beer"), uusiseelantilainen punkku, lämmin ruoka, kahvi, konkka, kakku... Yhtiökokous on sopivasti juuri toukokuussa, jolloin Ahvenanmaan luonto on kauneimmillaan.  

Kiva poistua pikkuhönössä Alandica -talosta häikäisevän kirkaaseen saarimaakunnan kevätiltapäivään!

Linnut vislailevat, orkideat ja vuokot kukkivat!

-

Mutta synkkiä pilviä varustamoiden taivailla kyllä riittää...

Ensi vuonna voimaan tuleva rikkidirektiivi  nostaa polttoainekustannuksia miljoonilla. Montako miltsiä se lisäkustannus olikaan? Mistä ne rahat revitään?

Tuo uusi Gracehän on jo uusien direktiivien mukainen, nesteytetyllä LNG -maakaasulla toimiva alus. Muut Viikkarin laivat sensijaan eivät.

Itämeren varustamoiden vaihtoehtoina kalliimpaan meridieseliin siirtyminen, rikkipesureiden asentaminen, tai alusten muunto kaasulla toimiviksi. Jälkimmäinen onnistunee Viking Linella vain XPRS:n suhteen.

Aivan kauheat kustannukset tulossa, teki niin tai näin. 

-

Sitten tietenkin uhkakuvana Rail Baltica -hankkeeseen nivottu Helsinki - Tallinna liikennetunneli.

Sitähän tietyt tahot ovat ajaneet kuin käärmettä pyssyyn, niin utopistiselta kuin suunnitelma kuulostaakin.

Kun ajatellaan kustannuksia. Kun ajatellaan, kuinka kauan kesti Lontoo ja Pariisi -metropolien välisen rautatieyhteyden saaminen kannattavaksi, jne. jne. jne.

Viimeisimmät tiedot kertovat, ettei tuo Rail Baltica -hanke kuitenkaan niin hyvässä myötätuulessa olisikaan, syynä mm. Liettuan pullikointi vastaan. Mikä tiettävästi johtunee siitä, että luontevin reitti menisi Kaunasin, ei Vilnan kautta.

No, kuitenkin Helsinki - Tallinna -liikennetunnelin toteutuminen olisi kai ajankohtainen parhaassa/pahimmassakin tapauksessa vasta vuosien ja vuosien kuluttua...

Armonaikaa on kuitenkin jonkun verran.

-

Mieluumminhan sitä laivassa reissaa, kuin tunnelissa. Hirveätähän olisi tunneliin joutua!

Botskissa voi syödä, ottaa viiniä, lueskella lehtiä, kesällä makoilla kannella... Muutamaan mielenkiintoiseen henkilöönkin on tullut tutustuttua. Jopa (mutkien kautta) nykyiseen kirjapainoon ja saitin päivittäjään!

Menohan on näillä laivoilla vuosikausia ollut siistiä. Ainoa häirikköryhmä ovat nuo suomalaiset akkaporukat (ei ihme ettei heillä miehiä ole), jotka pienessäkin juubassa ovat aivan mahdottomia. Se piilevä agressiivisuus tulee esiin - varsinkin kun ei heidän "seuransa" kiinnosta.

-

Meille rauhallisemmille XPRS -laivassa on tarjolla hanassa ihan mukiinmenevää punkkua 3,50 per lasi. Juustotarjottimelta ja salaattipöydästä siihen mukaan jotakin, niin se on sitten siinä.Muutamalla eurolla!

Esimerkiksi kilpailijan Nordlandialla ei vastaavaa kevyttä tarjontaa ole.

Viking Club  -kortilla alkoi hiljattain saada vähän aleakin juustoista ja salaateista!

-

Tuolla XPRS -paatin kahdeksannen kerroksen "Viking Deli" -kuppilassa/myymälässä järjestetään myös arpajaisia.

Yleensä ostan sinihomejuuston, hintaan, 1,50. Sillä saa arvan.

Viimeksi tuli risteilylahjakortti! Hytteineen, kaikkineen!

Osallistujia tavallisesti ehkä pari - kolme kymmentä - voittomahdollisuudet siis erinomaiset!

-

Joskus mietityttää tuo Pietari... Pohjois-Euroopan suurin metropoli, ihan tuossa lähellä.

Venäläismatkustajia näkee nykyään niin paljon Helsinki - Tukholma -reitillä.

Näemmekö senkin päivän, jolloin Punaiset Laivat  tavalla tai toisella koukkaavat Pietarin kautta?

Kaikki on mahdollista - pitihän Neuvostoliitonkin olla "ikuinen"...

-

Mutta takisin noihin osinkoihin...

Tarkemmin ajatellen, kun mieluisan osinkouutisen huuma on mennyt ohi...

Tästäkin teemasta löytyy vastakkaisia mielipiteitä.

Toiset oppineet vannovat osinkojen nimiin.

Toinen koulukunta taas pitää osinkoja hömpötyksenä.  Oleellista onkin heidän mukaansa osakkeen arvonnousu. Osingot ovatkin kuulemma turhaa veivausta,  josta viime kädessä verottaja hyötyy eniten. Tämän kannan mukaan osinkorahat pitäisi investoida kasvuun, liiketoiminnan kehittämiseen.

Tuotekehittelyyn!

-

Mitä pitäisi ajatella?

Vaikea sanua. Ota nyt tuosta sitten selvää!

Ovathan juuri talouskysymykset sellaisia, että usein täysin vastakkaisetkin mielipiteet voivat saada vaikka taloustieteen Nobel -palkinnon!

-

Mutta tuntuuhan se kivalle, kun osingot kilahtavat tilille.

Hetken.

Sitten pitäisikin jo löytää pääomasta irronneille osingoille mieluiten vähintäin yhtä hyvätuottoinen uusi sijoituskohde...


Vaikeaa!

-

Mutta nuo yhtiökokoustarjoilut - ne vasta varma nakki ovatkin!

Elettyä elämää.

Syötyjä ja juotuja "osinkoja".

Kukaan ei voi niitä ottaa pois!      


Hä-hä-hä-hä- hää!!!


 

 (Kuortane 13.2.2014)


www.ArcticParadise.fi

Postikorttien nettikauppaa - etusivulta sisään