Pakko oli eilen illalla Stadissa yöpyä.
Hotels.comista tai Booking.comista ei löytynyt mitään varteenotettavaa - Agodasta yksi.
Nimellä Best Western Hotel Carlton.
Tämä oli halvin hotellitarjous keskustassa - eur. 57,60.
Tuli mieleen kokeilla - mikä ihmeen "Hotelli Carlton" Kaisaniemenkadulle on ilmestynyt?
Hälytyskellot alkoivat soimaan jo iltapäivällä kun tuonne yritti soittaa - ei mitään vastausta.
Hotellista!
Siis varausdokumentista löytyvästä puhelinnumerosta.
Pahat aavistukset lisääntyivät, kun kävi ilmi että maksu oli käyty jo etukäteen nappaamassa tililtä.
Vaikka em. varausdokumenissa lukee, jotta "Maksat vasta hotellissa".
Mistäköhän moinen kiire?
No, Kaisaniemenkadulla sitten. Kahdeksan maissa illalla.
Selviää, että ilmeisesti samaan firmaan kuuluva kahvila Midpoint sijaitsee samassa talossa, katutasossa, samojen Best Western -kylttien alla. Kahvila on kiinni, tietenkin.
Samoin "hotellin" sisäänkäynti.
Voi hemmetti, mitenkähän tässä käy?
Maksu on mennyt jo tililtä, eikä "hotellin" puhelinnumeroon siis vastata...
Hetkinen:
Tuossahan on ovessa lappu, jossa on joku puhelinnumero - kylläkin eri kuin varausdokumentissa.
Ihme!
Numerosta vastataan!
Tosin Kaisiksen meteli on niin infernaalinen, ettei mitään meinaa kuulla.
Mieshenkilö selittää jostakin ovikoodista.
Väittää laittaneensa ovikoodin jo Agoda -tilauksessani mainittuun 020 -alkuisen numeroon.
Ei minulla tietenkään mitään 020 -alkuista numbaa ole.
Nehän ovat yritysnumeroita.
Täyttä sekoilua, tuokin. Olisiko herra söhlännyt sitten johonkin Agoda -saitin numeroon?
Tyyppi ei ollenkaan käsitä tilannetta, ettei Kaisiksella hänen hotellinsa edustalla mitään voi kuulla. Tilannetaju puuttuu,
Huudan luuriin: "Täällä on infernaalinen melu, laita tekstari!".
Ihme ja kumma, tekstari tuleekin.
Käy ilmi, että "hotellin" sisäänkäynti ei olekaan Kaisaniemenkadulla, vaan Vuorikadun puolella.
Mahdollisimman vaikeaa.
Kaisiksen ja Vuorikadun kulmassahan on metron sisäänkäynti, jonka vierestä jyrkät rappuset ylös Vuorikadulle.
Kiva lähteä noita kiipeämään raskaitten kassien kanssa - ja vieläpä fillarin!
Että tämmöinen iltajumppa!
No, Vuorikadulta löytyy kuin löytyykin melko huomaamaton takaovi.
Oven vieressä on roskis puolillaan tupakantumppeja.
Kertoo asiakaskunnasta omaa karua kieltään.
Ahaa!
Täällä siis asustelee tupakoitsijoita - noita luusereita...
Pitkän ja sokkeloisen, huonosti valaistun ja kulahtaneilla matoilla varustetun käytävän puolivälissä löytyy kuin löytyykin hyllystä kirjekuori, jossa avainkortti.
Se onkin ainoa kirjekuori, joka hyllyssä on.
Pari luihun näköistä tyyppiä hiippailee käytävällä.
Huoneen oven aukaistessa kiinnittyy ensimmäisenä huomio vanhaan telkkuun.
Vaikea sanua mistä se johtuu, mutta heti - siis ihan heti - tulee aavistus:
"Tuo telkkari ei voi toimia!".
Kuten ei toimikaan.
Ei perkele!
Täällä pitäisi viettää kokonainen ilta, kolkossa huoneessa, ilman töllöä!
Ei voi olla!
Ja niinkuin olimme erästä kiinnostavaa ohjelmaa odottaneetkin!
Soitto hotellin "yhteysnumeroon".
Sama mieshenkilö kuuntelee tilanteen, ja lupaa tulla hoitamaan telkkarin kuntoon.
Parikymmentä minuuttia, kuulemma, niin hän olisi paikalla.
Paitsi ettei.
Muutaman minsan kuluttua samalta mieheltä tulee puhelu, jonka mukaan "koko talossa ovat televisiot sökönä".
Joku "antennivika", jota ei voida tänä iltana korjata, kuuluu tarina.
Jaaha. Vai niin...
Tulee pitkä ilta tässä murjussa.
Käytävällä lojuu muutamia lehtiä ja kirjoja.
Agoda.comin hotellikuvauksessa tätä kutsutaan kylläkin nimellä "Kirjasto".
Vitsi-vitsi!😏
Katsotaanpa löytyykö mitään kiinnostavaa...
Kas, "Vitriini" -lehti parinkymmenen vuoden takaa!
Monia tuttuja nimiä.
Kaikki jo alalta kadonneita.
Kuka konkurssin, kuka taloussotkujen, kuka kuoleman, kuka minkäkin takia.
Ragni Rissanen (Rivolin ravintolat ja hotellit) teki konkan jo 90 -luvun laman seurauksena.
Kauppaneuvos Soili Suonoja - tuolloinen Amican tj. - joutui sittemmin isoon julkiseen myllytykseen, aiheena sukulaisten ja lähipiirin suosiminen nimityskuvioissa.
Kas kummaa, kiisti kaiken.
Joutui kuitenkin eroamaan neljän (4) valtionyhtiön hallituksista.
Niin, ja tuossahan on tuokin heppu, "Vitriini"-lehden mukaan jossakin alan "Harmaan talouden torjunnan" työryhmässä.
Henkilö, jonka talousrötöksiä seurattiin isosti jopa valtakunnallisella tasolla...
Ja tuonkin kaverin muistan.
Mukava mies, joka kuoli sydäriin vähän yli viisikymppisenä.
Hänellä oli suuret suunnitelmat... Kova vauhti päällä.
Samoinkuin tuolla tapaamallani mikkeliläisella ravintoloitsijalla - joka hänkin kuoli sydäriin juuri 50 -vuotis -juhliensa jälkeen.
Pari vuosikymmentä, ja "Vitriini" -lehden hotelli- ja ravintola-alan päättäjistä on tuskin ainoatakaan jäljellä.
Hotelli- ja ravitsemusala on juuri tuollaista.
Vitriini -lehti on nopeasti selattu.
Onneksi kunnon lukemistakin on mukana: Nobel -kirjailija Elias Canettin "Pelastunut kieli".
Tammen Keltaisen Kirjaston 80 -luvulla julkaisemana suomennoksena.
Löytyi tammikuussa Scandic Rukahovin aulasta.
Siellä oli Keltaisen Kirjaston laatukirjoja metritolkulla - somisteina.
Tuskinpa juppi -Rukalla tätäkään kirjaa kukaan olisi lukenut.
Vaikea uskoa.
Hurmaannuin Elias Canettin tekstistä joskus 90 -luvun puolivälissä.
Bussimatkalla Agadir - Marrakesh, sateessa, jyrkkiä mäkiä, opas luki kauniilla naisäänellä otteita Canettin Marrakesh -kuvauksista.
Osui ja upposi!
Sitten myöhemmin jostakin Marrakesh -kokoelmasta Nobel -kirjailijan tekstiä lisää.
Aiheena prostituutio.
Hyvää settiä!
Onneksi on tämä printtimedia.
Onneksi olen printtimedian ystävä - ja suurkuluttaja.
Printtiä on aina mukana.
Tämänkin illan se pelasti.
Jotenkuten, tässä kolkossa huoneessa.
Ilman minkäänlaista nettiäkään.
Koko "viihtymiskuvio" täytyy rakentaa itse, telkunkin puuttuessa.
Entä miten Agoda.comin saitilla kuvaillaan tämän Best Western Hotel Carltonin / "Hotel Midpointin" palveluita (niitä ei ole) ja viihtyisyyttä?
"Voit hyötyä tämän majapaikan verrattomista palveluista".
"Oleskellessaan tässä mukavassa majapaikassa asiakkaat voivat nauttia mukavuuksista".
"Kaikkiin majoitustiloihin kuuluu tarkkaan valittuja mukavuuksia, jotka takaavat verrattoman viihtyisyyden...". Jne. jne.
😏😏😏
Canettin laatuteosta lukiessa korjaan tyynyn asentoa...
Mitä helvettiä?
Tyynyllähän on parisenttinen musta hius!
Ei se minun ole.
Tyylini on millin sänki.
Selvä!
Siivooja on laistanut, ja jättänyt tyynyliinan vaihtamatta!
Ei saatana!
"Hotel Midpoint" siis toivottaa Helvetin hyvää yötä! - Hannele Laineen - Hantta Krausen - Wilma Schlizewskin vai mikä nimi nykyään siten onkaan legendaarista 80 -luvun hyvänyöntoivotusta telkussa lainaten.
Edessä on kuitenkin vielä Kauhujen Yö...
Nukkuminen osoittautuu todella... Hmmmm... Käytetäänpä nykytermiä: Haasteelliseksi.
Ensiksikin ikkunoista vetää BIG TIME.
Aivan kauheaa.
Vasta aamun tunteina, pätkittäisten nukahtamisten jälkeen, onnistuu ronkkia patterin termostaattia auki.
Eikä siinä vielä kaikki.
Koneellisen ilmastoinnin humina kylppäristä - eikä auta, vaikka ovea pitää kiinni!
Hirveää!
Eikä siinäkään vielä kaikki!
Ihan vaan että kaikki olisi täydellistä (omalla rujolla tavallaan)...
Aikaisin aamulla alkaa rakennustöiden meteli - tässä talossa on menossa remontti.
Erittäin kehnosti nukutun yön jälkeen, kun kurkistan ikkunasta sisäpihalle:
Siellä pyörii naisen pylly.
On käynyt kai roskiksella, ja hiippailee porttikonkiin päin.
Aasialainen - sen näkee jo takaapäin.
Mutta palataan häneen myöhemmin...
Aika siirtyä "nauttimaan" aamiaista.
Totta, nyt korona -hömpötyksen aikana buffet -aamiaista ei ole täälläkään tarjolla.
Se toki tiedetään.
Mutta eri saiteilla on kuvia myös tämän hotellin vakio -aamiaisesta tuoreine, herkullisine croisanteineen...
Vaaatenaulakon syvennyksestä löytyy kuin löytyykin lopulta, etsimisen jälkeen, jonkinlainen pieni musta kylmäkaappi.
Avataan se suurin odotuksin.
Vaatimaton tuoremehu, nahjuinen juusto/kinkkusämpylä muovikääreessä sekä semmoinen pieni 30 sentin hintainen jugurttipurkki!
Tämä on kyllä huippu!
Ei aamiainen, vaan aamiaisen irvikuva!
Hallituskadun R -kioskilta onneksi saa Työeläkekortilla tuoretta kahvia alennettuun hintaan 1,50.
Takaisin "Hotel Midpointissa"(?), lähdössä pois, ilmestyy sama sisäpihan aasialainen pyllynpyörittäjä käytävälle.
Hän onkin hotellin siivooja.
Käy ilmi, että nainen on kotoisin Borneosta.
Hän tietää, ettei telkkuni illalla toiminut.
Kerron kuulleeni - minulle selitettiin - ettei hotellissa mikään muukaan telkku eilen illalla toiminut.
"Antennivika", sanottiin.
Väärin!
Borneotar valistaa, että osassa huoneita televisio toimii ongelmitta!
Jaaha.
Toi oli sitten viimeinen niitti - tähän hotelliin en palaa enää koskaan.
Tosin siivooja Borneosta lirkuttelee, jotta
"I hope to see you soon again!".
No, ainahan sitä voi toki toivoa...
Sitten kun junassa Turkuun tulee tarkasteltua hotellista saatua kuittia...
Ei kuitissa ole halaistua sanaakaan mistään Best Western Hotel Carltonista.
"Hotel Midpoint" on hotellin nimi, kuitin mukaan.
Mutta - ihan vaan kai että kaikki olisi "mahdollisimman yksinkertaista", maksun vastaanottajana näkyykin olevan joku "MN Host Oy".
Tässähän menee ihan sekaisin, vähemmästäkin!
Ja kuten kuvaan kuuluu, ei tämmöisen osakeyhiön mitään talouslukuja löydy netistä, sen paremmin Finderista kuin Asiakastiedostakaan,
Ei yllätys.
(Naantali 18.3.2021)
shop.ArcticParadise.fi
Kestävän Kehityksen postikorttikauppa verkossa juuri Sinulle, Nainen!
Vastuullisuus keskiössä!
Ihmisoikeudet ovat jakamattomia!
Jälkikirjoitus 12.4.2021
Ai niin...
Muutaman päivän kuluttua tuosta Kauhujen Yöstä tuli Agodalta pyyntö antaa kyseisestä majoitusliikkeestä "asiakasarvio".
No, sitä saa, mitä tilaa! Olkaa hyvä!
Toivottavasti siellä ollaan nyt tyytyväisiä.
Ja vielä:
Katos, katos!
Viime viikolla kun tuli kuljettua Best Western Hotel Carltonin / "Hotelli Midpointin" ohi Kaisaniemenkadulla...
Best Western -logo poistettu!
Jäljellä on vain vaatimaton "Hotel" -kyltti.
Ei mikään ihme.
Tuollaisella kansainvälisellä ketjulla on varmaankin jonkinlainen laadunvalvonta brändilleen.
Eikä tuo Hotel Carlton / "Hotelli Midpoint" varmastikaan noita laatuvaatimuksia täyttänyt.
Tätä kirjoitettaessa majoitusliikettä markkinoidaan netissä täyttä häkää edelleenkin Best Western Hotel Carltonina.
Ai niin...
Jos oli vaikeaa hahmottaa, minkänimisessä hotellissa sitä oikein tulikaan yövyttyä, niin helpompaa ei ollut tuon varaussysteeminkään kanssa.
Luulin asioivani Agoda.comin kanssa - mutta jossakin varauslapussa vilahtikin yllättäen nimi Booking.com.
Eikö kyse olekaan kilpailijoista?
Nettisurffaillessa ilmenee, että kyse onkin loppuviimein saman yritysryppään osasista!
Lähde: Wikipedia.
Sitten samassa Agoda.comin varausmeilissä on mainittu kyseisen hollantilaisen firman osoitteeksi singapurilainen osoite... Ei enää jaksa hämmästyttää.
Kuten ei sekään, että jossakin vilahti myöskin joku osoite Thaimaan Bangkokissa.
Ei tässä hässäkässä hämmästytä enää mikään!
Paitsi ehkä se, että kysyivät tuota "asiakasarviota".
Olisi kannattanut ottaa vaan rahat - kuten he varsin vilkkaasti, jopa etuajassa, tekivätkin - ja vaieta, kadota maisemista.
(Kouvolan kirjaston asiakaspäätteellä 12.4.2021)
shop.ArcticParadise.fi
Vastuullista, laadukasta, solidaarista kotimaista postikorttituotantoa.
Ihmisoikeudet, Kestävä Kehitys ja Eettisyys keskiössä.
Sinulle, Arvoisa Nainen!