10.3.2021

Tapaus Linjaliikenne Nyholm, Turku / Päivitys 2.11.2021




Käyttämättä jäänyt junalippu Turku - Helsinki 10.3.2021 klo 09.25) 

 
Niin, tuohon yllä olevaan junaan en koskaan ehtinyt.
 
Syy:
 
Naantalin Kylpylän pysäkillä  10.3.2021 kello 08.40 Föli -linjan bussi nr 7 ei suostunut ottamaan polkupyörää kyytiin.

Liikennöitsijä Linjaliikenne Nyholm, Turku.

Absurdi tilanne. 

Nyt kun suomalaiset on peloteltu "koronan" johdosta puolikuolleiksi, halvaantuneiksi, ei bussissa todellakaan ollut ruuhkaa. Itse asiassa vain yksi ihminen taisi istuskella siellä bussin takaosassa.

Kuljettajan avatessa etuoven kerroin hänelle että olen tuosta tien toiselta puolelta, Naantalin Kylpylästä, ja ajattelin lähteä käymään Turussa. 


"Voinko laittaa tuon pysäkillä seisovan polkupyörän bussin keskiosaan?".

Kuljettaja: "Minä en kuljeta polkupyöriä!".

Mie: "Miksi?".

Kuski: "En ota. Virallisesti se menee niin, että kuljettajan harkinnan mukaan". 

Mie: "Bussihan on tyhjä. Maksan lisämaksun, aivan kuten usein aikaisemminkin". 

Kuski: "Minä en kuljeta polkupyöriä. Jos tulee vaikka lastenratas".

Mie: "Siinä tapauksessa voin hypätä pois".

Kuski: "En ota".

Mie: "Aha.Teen sinusta valituksen".

Kuski: "Sopii".

Bussi kaasuttaa pois. 


Jaaha. Että tällaista menoa...


Siis seuraavalla bussilla Turkuun - ilman mitään ongelmia. 

Kuten ei yli viiteen vuoteen muutenkaan ole tällä linjalla ollut - yhtä poikkeusta lukuunottamatta. 

Siltäkin kuljettajalta meni lopuksi suu kiinni.

Aiheena pyörän kuljettaminen.
 
 
Minulla on tallessa yli viiden vuoden ajalta arviolta noin 120 - 150 kuuden euron kuittia maksetusta polkupyörän lisämaksusta Föli -linjan busseille Turku- Naantali - Turku. 
 
Noista iso osa - ehkä useita kymmeniä - on juuri Linjaliikenne Nyholmilta polkupyörämaksusta saatuja. 


Turun rautatieasemmalle 10.3.21 ehtiessä on juna lähtenyt joku minuutti sitten.

Kuten oli arvattavissakin.


Soitto Linjaliikenne Nyholmille.

Saan yhteyden "ajojärjestelijä, paikallisliikenne" -tittelillä netin yhteystiedoissa esiintyvään Jarmo Uotiseen. 

Nimi löytyi firman "Ota yhteyttä!". kohdasta. 

Henkilö käyttäytyy miellyttävästi. 

Kun kuulee junasta -myöhästymisestä, alkaa "ottamaan osaa".

Sitten kun olen tapauksen hänelle kertonut ja pyydän kommenttia, muuttuu "ajojärjestelijän" ääni kellossa.

Nyt hän alkaakin jankuttamaan, että "haluaa kuulla kuljettajan näkemyksen".

Pyydän tätä ajojärjestelijää soittamaan minulle takaisin.

Kuten arvata saattaa, sitä soittoa ei koskaan tule. 


Seuraavana aamuna herään kotonani Tallinnassa.

Soitto Linjaliikenne Nyholmille.

Joku selitys täytyy tulla, onhan tuo poikkeuksellisen törkeää toimintaa, että jätetään asiakas pysäkille.

Naishenkilö vastaa.

Kysymykseen, mikä hänen roolinsa yrityksessä on, tulee vastaus: "toimistoapulainen".

Jaahas.

Siis koko stoori uudestaan, tälle "toimistoapulaiseksi" itsensä esitelleelle uudelle henkilölle. 

Heti alusta alkaen on "toimistoapulaisen" asenne tavattoman vastahakoinen,

Ja yhä vastahakoisemmaksi muuttuu.

Henkilö ei mitenkään kummeksu saati pahoittele mitään. 

Ei edes sitä, ettei herra "ajojärjestelijä" lupauksensa vastaisesti soittanut. Siis kuultuaan kuljettajan "näkemyksen"...

Nainen tivaa, mitä oikein haluan?

Vastaan tietenkin että kuulla kyseisen linja-autoyrityksen "näkemyksen" siitä, että meniköhän kaikki nyt eilen Naantalissa ihan putkeen?

Kun asiakas jätettiin pysäkille. Siis yhtä matkustajaa lukuunottamatta TYHJÄ bussi jätti. 

Koituihan tuosta joka tapauksessa kulujakin - jouduin lisäksi sitten vielä palaamaan toisella Föli -bussilla takaisin majapaikkaan Naantaliin. Ja vielä takaisin Turkuun, ennen 15.25 junaa Helsinkiin. 

Anteeksipyyntö olisi paikallaan, ja selitys tapahtumasta. 

Onko kenties odotettavissa, että tämmöinen meno Linjaliikenne Nyholmin puolelta jatkuu?

Nainen alkaa tiuskia että "Selvä, pahoittelut sitten, oletko nyt tyytyväinen"?

Seuraavaksi henkilö tiedusteli "olinko humalassa"? Siis yhdeksän jälkeen aamulla.

Tiedustelen miksi hän tuollaista kyselee?

Odotan  heidän yhteydenottoaan, kunhan ovat "selvittäneet" asian.

Kuten "ajojärjestelijä" ilmoitti - "kuulleet kuljettajan näkemyksen".

Nainen lopettaa puhelun äkäisesti. 


Ihme ja kumma, noin tunnin kuluttua sama nainen soittaa.

Vastaan nimelläni, ja tiedustelen kenen kanssa minulla on kunnia keskustella?

Tämä aiheuttaa henkilössä uuden ongelman. 

Henkilö kertoo kuulleensa, että "olen joku toimittaja", ja he eivät kuulemma halua mitään julkisuutta.

Vastaan etten minä mikään toimittaja ole.

Esiinnyn omalla nimelläni, ja edellytän tietää, kenen kanssa keskustelen. Esimerkiksi nyt kun hän soitti minulle.

"Daniella", ilmoitti nainen nimekseen vastahakoisesti viimein.

Jaaha, siis tuo firman yhteystiedoista löytyvä Daniella Lindqvist. Selvä.

Vaikeaa oli Daniellalle, tuo nimen sanominen, mutta tulihan se sieltä. 


Muuten firman yhteystiedoissa kehoitetaan "ottamaan yhteyttä": "Soita tai laita viestiä".

Lisäksi firman saitilta löytyy yhteystietojen jälkeen "palautelomake":

"Laita palautetta palveluistamme, jotta voimme kehittää toimintaamme".

Vitsi-vitsi!


Daniella Lindqvistin minulle soittaessa olen talossamme Tallinnassa sijaitsevan Hestia Hotel Ilmarisen respan tiskillä juomassa aamukahviani sekä käyttämässä hotellin asiakaspäätettä.

Pyydän Daniellaa odottamaan pienen hetken, niin kävelen viisi metriä ikkunan viereiselle sohvalle. Voisimme rauhassa keskustella.

Sohvalla kerron olevani valmis, ja ottavani kynän ja paperin esiin. 

Kuuntelen kiinnostuksella, mitä hänellä on sanottavaa. 


Daniella pillastuu.

Alkaa meuhkaamaan, ettei minulla ole oikeutta nauhoittaa tai muuten taltioida puheluamme. 

Ilmoitan Daniellalle, että kynä ja paperi pysyvät kädessäni riippumatta siitä mitä hän asiasta ajattelee, mitä hän kieltää.

Tähän Daniella Lindqvist: 

"No sitten tämä asia on loppuun käsitelty!".

Lataa puhelimen kiinni. 

Että sellaista "palautteen vastaanottamista" ja "toiminnan kehittämistä". 


Mysteeriksi jäi, miksi tuo Daniella ylipäätään soitti? Mitä hänellä oli asiaa?



Kello on noin puoli yksitoista.

Kahvin lopeteltuani yritän soittaa firman vastuuhenkilöistä löytyvälle herra Turkka Tuomelle, "hallituksen puheenjohtaja". 

Ensimmäiseen soittoon ei vastausta. 

Puolen tunnin kuluttua numero suvaitsee vastata. Tosin niin epäselvästi, että joutuu kysymään ja tarkistamaan, minne soitto oikein tuli.

Kysymykseen, oliko henkilö Linjaliikenne Nyhomin johtaja, tulee vastaus: "No jotain sinne päin". 

Aha.

Suostuu sentään selventämään, että itse asiassa hän on "hallituksen puheenjohtaja". Rouvansa Inga-Lill Lindqvist  on kuulemma toimitusjohtaja. Vai niin.

Hetkonen! Tämähän käy mielenkiintoiseksi!

Tuo "toimistoapulaiseksi" esittäytynyt tiuskija Daniellahan on myöskin sukunimeltään... Lindqvist!

Bingo!

Turkka Tuomi osoittautuu - ylläri! ylläri! - varsin penseäksi kuulemaan mitään koko tapauksesta.

Kas näin: 

"Mä en näihin ole puuttunut, ota yhteyttä sinne toimistoon".

Vähitellen alkaa kuulostamaan "keskustelu" Linjaliikenne Nyholmn "hallituksen puheenjohtajan" kanssa yhä omituisemmalta. 

Tulee tunne, ettei henkilö ole työpaikallaan.

Tulee tunne, jotta mahtaako henkilö olla selvin päin?

Ulosanti on niin omituista ja töksähtelevää - voiko langan päässä tosiaankin olla "hallituksen puheenjohtaja"? 

Kuulostaa ihan siltä kun "keskustelisi" jonkun bussinkuljettajan tai mahdollisesti korjaamotyöntekijän kanssa. 

Minultahan  kysyttiin tänä samana aamuna, kello yhdeksän jälkeen tähän firmaan soittaessa, olenko "selvin päin".

Siispä kysyn samaa tältä "hallituksen puheenjohtajalta".

Kerron samalla, että minulle on jo kaksi kertaa lyöty luuria korvaan tänä aamuna heidän firmastaan.

"No nyt tulee sitten kolmas kerta", vastaa "hallituksen puheenjohtaja".

Siihen loppuu tämä puhelu, Linjaliikenne Nyholmin "palautteen vastaanottaminen."


Yhteenvetona Linjaliikenne Nyholmin "palautteen vastaanottamisesta":

- Ensimmäinen soitto, herra "ajojärjestelijälle": Ei palannut asiaan, vaikka lupasi. 

- Toinen soitto, "toimistoapulaiselle": Hyödytön, tiuski, kysyi onko soittaja humalassa, lopetti puhelun lyhyeen.

- Kolmas puhelu, "toimistoapulainen" soitti: Paiskasi luurin kiinni.

- Neljäs soitto, "hallituksen puheenjohtajalle": Paiskasi luurin kiinni.


x

Ote Linjaliikenne Nyholmin kotisivuilta löytyvästä "laatulupauksesta":


"Joukkoliikennelain 48 pykälän mukainen laatulupaus:

(...) Arvojamme ovat laatu, turvallisuus, luotettavuus ja ensiluokkainen asiakaspalvelu.

(...) Henkilökunnan toimintatavat heijastavat koko yrityksen arvoja ja laatutavoitteita.

Ja tää on ihan paras: 

(...) Ensiluokkainen asiakaspalvelu on yksi arvoistamme ja kannustamme asiakkaitamme avoimeen palautteen antoon. 

Haluamme aina tarjota asiakkaiden toiveiden mukaista palvelua ja pitkät asiakassuhteet ovatkin yrityksemme kulmakivi. 

Asiakaspalautteet pyritään käsittelemään viipymättä ja mahdolliset korjausta edellyttävät toimenpiteet tehdään välittömästi".


Hei, näähän on kaiken lisäksi vielä humoristejakin!

😏😏😏



Vähän vastaava tapaus muutaman vuoden takaa samalta linjalta:

Google -haku:

Matkamiehen Mietteitä Föli







(Tallinna 11.3.2021) 

ArcticParadise.fi

Postikortit netistä - juuri Sinulle, Arvoisa  Nainen

Vastuullisesti, ympäristöystävällisesti - Kestävän Kehityksen mukaisesti!
 
 
 
PÄIVITYS 2.11.2021

Hieno viikko taas menossa täällä Naantalissa!
 
Mikä parasta: Linjaliikenne Nyholm -öykkäriporukka on saanut lähteä tuosta Föli -bussin ajosta!
 
Helpotus!
 
Tuttavat kertoivat ko. firman hävinneen tarjouskilpailun kesällä.
 
Nyt Turku - Naantali -linjalla on uusi yrittäjä, jolla myös hienot uudet sähköbussit.
 
Ongelmia ei ole esiintynyt.
 
 
Oikeus voitti! 
 
 
(Naantali 2.11.2021)
 
ArcticParadise.fi
 
Eettisyys edellä - vastuullisuutta tietty unhoittamatta!